FAQ: een dakkoffer. Is dat nu handig?

Iedereen die op vakantie gaat met de auto kent het probleem wel: je wilt meer meenemen dan eigenlijk kan. Je wilt toch extra kledingstukken opbergen als je op wintersport gaat en als je gezellig met een groep vrienden of je gezin naar de zon gaat in Zuid Spanje kom je ook vaak ruimt tekort in de auto.

Je kunt overwegen om met een extra auto te gaan, of een aanhanger mee te slepen. Maar feitelijk zijn dit noodoplossingen die geen soelaas bieden. Een slimme mogelijkheid waar lang niet iedereen bij stil staat is het monteren van een dakkoffer. Je kunt dan al snel 50 tot 80 kilo extra meenemen. In de meeste gevallen ruim voldoende. Waar moet je nu opletten als je een dakkoffer wilt aanschaffen. Wij geven je de antwoorden.

Erg belangrijke punten als het gaat om dakkoffers zijn kwaliteit en bovenal veiligheid. Om ongevallen te voorkomen zijn er een aantal belangrijke aandachtspunten.

Gewichtsverdeling

Houd bij het pakken van de dakkoffer rekening met de gewichtsverdeling. Zorg dat niet alle zware dingen aan een kant van de dakkoffer komen te liggen. Verder moet je goed in het boekje van je auto kijken hoeveel gewicht het dak van je auto kan dragen. Dit totale gewicht is inclusief de steunen, dakkoffer zelf en de inhoud. Natuurlijk is het ook van belang dat je de koffer op de auto zelf goed in het midden plaatst.

Ga op zoek naar een relatief aerodynamische koffer. Met een dakkoffer heb je altijd een verhoogde luchtweerstand en dat levert je meer rijlawaai op en natuurlijk ook een hoger brandstofverbruik. (kan al gauw oplopen tot 1.5 l/100km extra verbruik).

Let er op dat je met een dakkoffer niet plankgas kunt rijden. De maximale snelheid staat eveneens aangegeven in de handleiding.

Kunststof

De meeste dakkoffers zijn van een licht kunststof
gemaakt waardoor gewicht wordt bespaard op de koffers zelf. Daarbij
hebben de meeste een UV-behandeling gehad wat de dakkoffers
beschermd tegen verkleuring en uitdroging.

Handig! 

De ontwikkeling staat ook
niet stil, de dakkoffers kunnen tegenwoordig aan twee kanten open!
Vergeet niet ook het slotje van de dakkoffer mee te nemen als je met de
slotontdooier voor de auto aan de slag gaat!

Let op!

- De temperatuur in de dakkoffer kan al snel diep onder nul gaan.
Hou daarmee rekening en stop enkel dingen in de koffer die tegen
vriestemperaturen kunnen. Je zou niet de eerste zijn die ergens aankomt
met een zeiknatte koffer als de rijp of vorst in de dakkoffer gesmolten is…

- Het rijgedrag van een voertuig met
dakkoffer is énorm verschillend dan een voertuig  zonder dakkoffer. Je
rijdt met een voertuig met hoger zwaartepunt en zal bijgevolg een
moeilijker sturend, dieper verend en "trager" reagerend voertuig
hebben. Vooral bij plotselinge uitwijkmanoeuvres merk je dit. Hou hier dan
ook rekening mee en pas je snelheid voldoende aan. Compenseren tijdens een uitwijkmanoeuvre is meestal onmogelijk omdat je voertuig
niet voor een dergelijk hoog zwaartepunt is afgesteld.

- Zorg dat de
dingen in de koffer goed vast liggen. Het lijkt logisch, maar als voorwerpen in je dakkoffer
kunnen gaan schuiven, rij je in principe met een onvoorspelbaar gewicht
boven je hoofd. Dat is natuurlijk absoluut onveilig.

Bron: RTL Autowereld, bewerkt door Wintersport.blog.nl. Lars, wederom bedankt!

Klik HIER voor alle FAQ's 

Lees ook:Met een privejet naar Ischgl
Lees ook:Zoethoudertjes voor onderweg naar de wintersport
Lees ook:Bijna op wintersport? Hier nog wat handige tips op een rijtje
Lees ook:Save Our Snow: gave website over groener wintersporten
Lees ook:FAQ: met kinderen naar de sneeuw. Hoe pak ik dit aan?

6 reacties op “FAQ: een dakkoffer. Is dat nu handig?

  1. Lars

    Kleine opmerking:

    “Het maximale gewicht dat je in de koffer mag stoppen is 75 kilo.”

    Deze uitspraak is wel héél veralgemenend en moet iedereen gewoon zelf nazien in de gebruikshandleiding van z’n voertuig. Je zegt het nb zelf.

    Die maximale daklast is trouwens het gewicht van alles wat op je dak komt te staan, dus inclusief het gewicht van je dragers én koffer. In de praktijk zit je dan al gauw aan “slechts” 40-45 kg die je erin mag steken.

    Let daarbij nog op een aantal dingen:
    - gewichtsverdeling IN de koffer; ook voor-achter
    - centrale plek boven de wagen; niet links een koffer en rechts een slee op je wagen plemmen
    - zoek een relatief aerodynamische koffer … je hebt hoe dan ook een verhoogde luchtweerstand maar er zijn grote verschillen (kan al gauw oplopen tot 1.5 l/100km extra verbruik)
    - er is ALTIJD een maximale snelheid die vasthangt aan het gebruik van je koffer. Die staat in de handleiding van de dakkoffer. Volg die ook.
    - de temperatuur in de dakkoffer kan al snel diep onder nul gaan. Hou daarmee rekening en stop enkel dingen in de koffer die tegen vriestemperaturen kunnen. Je zou niet de eerste zijn die ergens aankomt met een zeiknatte koffer.
    - het rijgedrag van een voertuig met dakkoffer is énorm verschillend van een voertuig met dakkoffer. Je rijdt met een voertuig met hoger zwaartepunt en zal bijgevolg een moeilijker sturend, dieper verend en “trager” reagerend voertuig hebben. Vooral bij plotse uitwijkmanoeuvres merk je dit. Hou hier dan ook rekening mee en pas je snelheid voldoende aan. Compenseren -tijdens- een uitwijkmanoeuvre is meestal onmogelijk omdat je voertuig niet voor een dergelijk hoog zwaartepunt is afgesteld.
    - zorg dat de dingen in de koffer goed vast liggen … als voorwerpen in je dakkoffer kunnen gaan schuiven, rij je in principe met een onvoorspelbaar gewicht boven je hoofd.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Saskia

    Dat zijn weer nuttige aanuvllingen, Lars!! Bedankt weer!

      /   Beantwoorden  / 
  3. Paul

    STond dit in december 20006 niet al op het web onder een andere titel?
    Antwoord: Ja!

      /   Beantwoorden  / 
  4. Lars

    @Paul:
    alles lezen … Bron: RTL Autowereld
    staat mooi onderaan …

    -geeuw-

      /   Beantwoorden  / 
  5. Dakkoffers

    Zelf ben ik een hevige voorstander van de korte dakkoffer, ook handig op “stationwagen”.

      /   Beantwoorden  / 
  6. BLack Diamond SKin

    Just wish to say your article is as astounding. The clarity in your post is just nice and
    i can assume you’re an expert on this subject. Fine with your permission allow me to grab your RSS feed to keep updated with forthcoming post.

    Thanks a million and please continue the rewarding work.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.