FAQ: rijtips voor onderweg

Het lijken open deuren, maar helaas blijkt dat nog altijd veel automobilisten met geen of weinig voorbereiding op wintersport gaan. Dat is natuurlijk niet handig. Wij geven je een paar tips om veilig je wintersportbestemming te bereiken.MAAK JE AUTO WINTER KLAAR

Zorg dat het koelsysteem van uw auto de juiste hoeveelheid antivries bevat. Het beschermt je motor tegen bevriezing en corrosie. Controleer de accu om voldoende startcapaciteit te hebben voor koude starts. Controleer uw remmen. Als de remmen niet goed functioneren, kan de auto naar één kant trekken bij het remmen. Neem wat 'gereedschap' mee. Een zaklamp, een deken, zand of zout en een ijskrabber zijn onmisbaar. Controleer de verwarming en de ontwaseming. Ze bevorderen het comfort en houden de voorruit vrij van ijs en condens. Vervang uw olie. Dunnere winterolie bevordert het starten van de auto. Gebruik de juiste ruitensproeiervloeistof. Samen met goede wissers en ruitensproeier antivries zorgt dat voor een schone voorruit.

HANDHAAF JE GRIP

Pas uw snelheid aan voor de bocht, om onderstuur of overstuur te vermijden. Voorkom plotselinge koersveranderingen om de kans op slippen te verkleinen. Zorg voor gelijkmatig remmen. Ga niet pompend remmen. Als uw auto ABS heeft, zorgt dat voor een kortere remweg zonder slippen.

DENK VOORUIT

Neem extra tijd voor je reis. Verdubbel de afstand met je voorganger. Extra ruimte tussen jou en je voorganger geeft je meer tijd om te remmen. Hou je auto schoon. Het regelmatig wassen van je auto verhindert corrosie die veroorzaakt wordt door chemicaliën, zout en grind dat gebruikt wordt voor het berijdbaar maken van de wegen. Kijk uit op bruggen en viaducten. Vorst heeft hier sneller vat op het wegdek, dus pas je rijstijl aan. Zien en gezien worden. Let op je zicht door met licht aan te rijden en uw voorruit schoon te houden. Weet wat je moet doen als je vast komt te zitten op het ijs of in de sneeuw. Laat je wielen niet spinnen. Verwijder de sneeuw rond de banden en laat je auto behoedzaam naar voren en naar achteren schommelen.

WEES VOORBERIED OP HET ONVERWACHTE: ONDERSTUUR EN OVERSTUUR

Hoe ga je om met onderstuur: De auto neemt de bocht ruimer dan je zou willen, omdat de voorbanden onvoldoende grip hebben. Stuur niet verder in en trap niet op de rem, want dat maakt het alleen maar erger. In plaats daarvan: Neem gas terug en rem niet. Het zwaartepunt van de auto zal zich naar voren verplaatsen. Stuur iets minder in. Nu zul je geleidelijk de gekozen koers weer kunnen hervatten. Hoe ga je om met overstuur: De auto neemt de bocht krapper dan je zou willen, omdat de achterbanden onvoldoende grip hebben. Verricht de volgende handelingen, terwijl je goed op de reactie van de auto let: Geef voorzichtig gas. Het zwaartepunt van de auto zal zich naar achteren verplaatsen. Stuur tegelijkertijd in dezelfde richting als de wegglijdende achterkant van de auto. Kijk in de richting die je op wilt. Dan ben je klaar om te sturen als de auto op je correcties begint te reageren.

DENK ERAAN DAT VIERWIELAANDRIJVING SLECHTS EEN VERBETERDE TWEEWIELAANDRIJVING IS

Alle vier de banden hebben een bepaald aandeel in de grip via de aandrijflijn, maar slechts twee ervan profiteren volledig van de kracht van de motor. Een auto met vierwielaandrijving kan op besneeuwde of gladde wegen niet beter remmen dan een auto met tweewielaandrijving.

ANTICIPEER OP DE OMSTANDIGHEDEN BIJ HET OFF-ROAD RIJDEN IN DE WINTER

Een flinke laag losse sneeuw kan stronken, stenen en stukken ijs aan het zicht onttrekken. Sneeuw vroeg in het seizoen is doorgaans makkelijker te berijden dan late sneeuw, die uit meerdere lagen kan bestaan. Er zit vaak een harde laag tussen de zachte sneeuw die voor problemen kan zorgen.

PAS OP VOOR DE VORMING VAN EEN SNEEUWLAAG ONDER JE TERREINAUTO TIJDENS HET OFF-ROAD RIJDEN

Je motor kan zelfs als hij loopt bevriezen. Verwijder de ijslaag niet met geweld, dat kan zelfs de motor beschadigen. Zorg voor een regelmatige motorreiniging en let op de temperatuur van de olie, de transmissievloeistof en ander belangrijke vloeistoffen. Pas op dat grote brokken ijs of harde sneeuw niet klem raken onder de auto en de remleidingen beschadigen. Pas bij het doorwaden van water op voor ijs en bevroren remmen. Laat de motor zoveel mogelijk draaien.

MAAK JE 4 X 4 ZORGVULDIG WINTERKLAAR!

Controleer de antivries – vervang de vloeistof zonodig. Controleer de slangen – vervang de zwakke exemplaren. Vervang beschadigde of verouderde riemen. Ga over op winterolie. Controleer de versnellingsbakolie en andere vloeistoffen. Verwijder vochtophopingen – die kunnen bevriezen en problemen veroorzaken. Controleer de bandenspanning (ook van het reservewiel!) Controleer de ruitensproeiervloeistof. Controleer de uitlaat op gaten en lekken – uitlaatgassen zijn extra gevaarlijk als de ramen dicht zijn.

STEL EEN UITGEBREIDE HULPKIT SSAMEN, SPECIAAL VOOR OFF-ROAD RIJDEN

Gebruik een degelijke tas of koffer voor de kit. Enkele zaken die erin thuis horen: fakkels, wollen dekens, startkabels, werkhandschoenen, EHBO-set, sneeuwkettingen, een sneeuwschuiver, een kaars, aansteker en lucifers, een zaklamp en iets om te lezen tijdens het wachten. Vergeet medicijnen en kleine persoonlijke zaken niet.

Bron: RTL Autowereld 

Klik hier voor alle FAQ's

Lees ook ons logje over boetes in het buitenland 

Lees ook:Wintersport Auto Tips
Lees ook:Voorbereiding wintersport deel 4: je auto en je rijstijl fit voor in de bergen
Lees ook:FAQ: heb je nog wat handige wintertips voor mijn auto?
Lees ook:FAQ: rijden in de bergen. Hoe doe je dat?
Lees ook:Race tegen de klok voor liftmonteurs in Val d’Isere

3 reacties op “FAQ: rijtips voor onderweg

  1. Lars

    En hier ben’k weer:

    ABS zorgt an sich niet voor een kortere remweg zonder slippen.

    ABS is een systeem dat ontwikkeld is om het mogelijk te maken een uitwijkmanoeuver te kunnen doen tijdens een noodstop. Zodra je voorwielen blokkeren hebben ze namelijk de neiging rechtdoor te blijven glijden, hoe hard je ook aan je stuur draait. Uitwijken is dan geen optie meer.

    Remmen met ABS op droge of natte ondergrond zal pas korter zijn als je zonder ABS in die situatie vol je wielen gaat blokkeren bij het remmen. Bij remmen met ABS gaan je wielen echter nog altijd gedurende héél korte tijd blokkeren, om dat weer te lossen, aan te remmen, blokkeren, etc etc. Goede bestuurders die hun wagen kennen kunnen dit wel degelijk korter. Jammer genoeg is het iets dat meer en meer onmogelijk wordt gemaakt doordat voertuigconstructeurs de rembalans van het voertuig gaan afstellen op een ABS systeem.

    Op losse sneeuw is het zelfs zo dat je zonder ABS in een aantal situaties korter gaat remmen doordat er voor de banden een bergje sneeuw vooruit wordt geschoven.

    Volgens mij is het praatje “met ABS rem je korter” op zich al verantwoordelijk voor tal van nutteloze slachtoffers omdat ze ook zo gaan rijden “hey, we hebben ABS, dus kunnen toch korter remmen” … niet dus. Vooral op extreem gladde ondergrond is dit een ronduit gevaarlijke gedachtengang!

    ABS is niet meer dan een systeem dat helpt je voertuig in de mate van het (fysiek) mogelijke onder controle te houden tijdens een remmanoeuver waardoor je nog zou kunnen uitwijken indien dat nodig en mogelijk is.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Saskia

    Lars, wederom geweldig. Dank!!

      /   Beantwoorden  / 
  3. willem

    zorg in ieder geval ervoor dat je altijd goed zicht hebt!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.