FAQ: rijden in de bergen. Hoe doe je dat?

Rijden in de bergen is iets wat veel Nederlanders niet beheersen. Tenslotte hebben we hier weinig bergen en het aantal keren dat we rijden in de bergen bijna ook op een hand te tellen. Rijden in de bergen vergt een iets andere aanpak dan wij gewend zijn in onze dagelijkse ritten. Wij helpen met je tips om je veilig de bergen in te rijden.

Toeren maken moet

Bij bergopwaarts rijden geldt het credo "niet bang zijn om toeren te maken". Een groot gedeelte van de koelproblemen worden veroorzaakt door automobilisten die met een te laag toerental een steile helling op rijden. Bij een hoger toerental levert de motor meer vermogen, de koelcapaciteit is beter (olie- en de waterpomp draaien met de motor mee) dus dat voorkomt oververhitting.

Het ideale toerental is afhankelijk van veel factoren, maar een uitgangspunt is om zo te schakelen dat het toerental rond het punt van het maximum koppel uitkomt. Vanaf dat punt kunt u afhankelijk van de omstandigheden dooraccelereren in dezelfde versnelling, of terugschakelen, bijvoorbeeld als u merkt dat de motor ondanks gasgeven in toerental zakt. Het toerental waarbij het maximum koppel wordt bereikt staat in de technische gegevens vermeld. Automaatrijders moeten voor deze keer de pook zelf ter hand nemen, dit om de bak handmatig een trapje terug te schakelen om dezelfde reden: er wordt minder warmte ontwikkeld, de koelcapaciteit is groter en het voorkomt schade door oververhitting.

Naar boven? Dan heb je voorrang! 

Op smalle bergweggetjes is het een goede gewoonte dat het opgaande verkeer voorrang krijgt van het verkeer dat afdaalt: uit stilstand wegrijden op een helling is in de regel moeilijker dan tot stilstand komen in een afdaling. Maar ook het maken van afdalingen is een vak apart. We rijden in principe in dezelfde versnelling als waarmee u naar boven bent gereden. De auto remt dan af op de motor, en dat spaart de remmen. Uiteraard kan bijremmen altijd, maar voorkom oververhitting, het is dan beter om een aantal keren wat harder te remmen dan langdurig een beetje.

Een truc van een trucker: "Als u in een afdaling 60 wilt rijden rem dan af tot 40. Zoek daar een versnelling bij en laat de boel rollen. De wagen zal steeds sneller gaan, maar dat duurt even. Zo houdt u de snelheid goed vast. Als u boven de 60 komt begint u opnieuw. Remmen tot 40, versnelling kiezen en rollen maar!"

Naast de vaardigheid en het kunnen inspelen op de situatie van de bestuurder is een goede staat van het remsysteem een must. Laat de auto ruim voor vertrek controleren op de toestand van de remonderdelen, inclusief de remvloeistof. Die wordt in de regel elke twee jaar vervangen, maar een garage kan de vloeistof voor de zekerheid controleren door het kookpunt te meten, een klusje dat eenvoudig is uit te voeren.

Veilige reis!!

Bron: ANWB 

Klik HIER voor alle FAQ's

Lees ook:Voorbereiding wintersport deel 4: je auto en je rijstijl fit voor in de bergen
Lees ook:FAQ: rijtips voor onderweg
Lees ook:Wintersport Auto Tips
Lees ook:Race tegen de klok voor liftmonteurs in Val d’Isere
Lees ook:Koolstofmonoxide Vergiftiging in de Sneeuw

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.