FAQ: Hoe zit het nou met die winterbanden?

Winterbanden houden de gemoederen altijd flink bezig. Zijn ze nou verplicht of niet? En waar dan? Kun je ‘s zomers ook met winterbanden rijden of juist niet? Onder redactie van Lars geven we je voor eens en voor altijd de antwoorden over alles wat je zou moeten weten over winterbanden. Lees dus gauw verder!

Er
is al veel gezegd en geschreven over winterbanden. Juist daardoor is de
verwarring toegenomen. Wat is nou juist en wat niet? Wie links en
rechts op het internet rondkijkt (ADAC, ÖAMTC,…) kan met wat logisch
nadenken tamelijk makkelijk een keuze maken voor zijn eigen stalen ros…
zeker als je met je auto op wintersport vertrekt. In deze FAQ alvast
een samenvatting van de nuttigste weetjes.

Winterbanden zijn vooral voor sneeuw bedoeld. Juist of niet?
ONJUIST: Winterbanden zijn geschikt voor meer dan sneeuw alleen. Ook op
(zeer koude) regendagen zijn winterbanden behoorlijk efficiënter en
veiliger dan zomerbanden: bij 80 km per uur bedraagt de remweg van een
auto met winterbanden gemiddeld op 34 meter, 6 meter minder dan een
auto met zomerbanden. Op sneeuw bedraagt het verschil bij een noodstop
met 50 km per uur 31 meter (63 tegenover 32 meter).

Bij
koude, droge wegen is het niet zo eenvoudig om een onderscheid terug te
vinden en hangt alles af van de kwaliteit van de banden. Een goede
winterband kan bij koude, droge wegen nog beter remmen dan een
middelmatige zomerband maar een uitgesproken goede zomerband kan in die
omstandigheden dan weer beter remmen dan een goede winterband.

Winterbanden slijten sneller.
ONJUIST: bij lage temperaturen slijten winterbanden net minder snel dan zomerbanden.

Met winterbanden heb je geen sneeuwkettingen nodig.
ONJUIST:
Hoewel je met winterbanden makkelijker vooruit komt (en ook terug
afremt!) in de sneeuw dan met zomerbanden, zijn ze zeker niet altijd
voldoende. Zowel in diepe als op vastgereden sneeuw of ijs geven
sneeuwkettingen op de aandrijfwielen toch extra veiligheid.

Winterbanden maken meer lawaai.
ONJUIST:
dat was 10 jaar geleden zo, nu zijn er genoeg winterbanden die zelfs
stiller zijn dan zomerbanden. Echter, als je gaat kijken in de
goedkopere prijsklasse dan kan je nog altijd lawaaierige winterbanden
vinden.

Winterbanden kan je het hele jaar door gebruiken.
ONJUIST:
Winterbanden zullen in de zomer minder effectief zijn dan zomerbanden
en dat verschil wordt alleen maar groter bij hogere snelheden. Dezelfde
redenering als hierboven kan namelijk worden omgedraaid: een zomerband
gaat bij 25°C véél korter remmen, minder slijten en minder rolgeluiden
geven dan een winterband. Daarom is het beter ze om te wisselen.

Er
zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar hoe slim de mensen zijn die
zo denken mag je voor jezelf uitmaken. Als je 600€ voor een set
topwinterbanden betaalt en dan in de zomer gaat rondrijden met een
spotgoedkope zomer- of all-seasons band ben je misschien beter af met
je winterband. Zodra je echter een winterband met een goede zomerband
vergelijkt bij normale temparturen moet je je afvragen of het wel slim
is om met die winterbanden te -willen- blijven rijden in de zomer. Het
is trouwens bij wet niet verboden om winterbanden het hele jaar door te
gebruiken maar het is dus maar de vraag of je dat überhaupt wel zelf
wil…

Er
bestaan ook zgn. all-seasons banden, maar die scoren in tests meestal
slechter dan echte winterbanden in de winter of zomerbanden in de
zomer. Ze zijn niet meer of minder dan een compromis tussen beide
bandensoorten. Als bestuurder moet je voor jezelf uitmaken wat het
belangrijkste is: met één paar banden door alle seizoenen komen maar
nooit het veiligste alternatief hebben en in de winter toch nog trager
stil komen te staan dan met echter winterbanden OF toch maar banden
wisselen en altijd op aangepast schoeisel onderweg zijn.

Winterbanden zijn duurder.
JUIST:
een set winterbanden kost gemiddeld 330 euro, 10% meer dan zomerbanden.
De beste groep winterbanden kosten ergens rond de 6-700€ voor een set
(plus stalen velgen en montage). Die prijs ben je even snel kwijt voor
de beste groep zomerbanden.

Als
je op zoek bent naar het beste koopje, zal je ook opvallen dat de
kostprijs voor een winterband verschilt afhankelijk van de toegelaten
snelheid die je met die band mag rijden (de snelheidsindex geeft dit
aan). Het is, net zoals bij modder- en sneeuwbanden (M+S), toegelaten
om banden met een lagere snelheidsindex dan de toegelaten snelheid van
je voertuig te monteren. Je moet dan echter wel een stikker met de
maximum snelheid die je met die banden mag rijden op een zichtbare
plaats op je dashboard plakken (bv in de buurt van je snelheidsmeter).

Het
is overigens ook wettelijk toegelaten ‘M+S’ banden (modder- en
sneeuwbanden) met lagere snelheidsindex en die nog een stukje goedkoper
zijn, te monteren tussen oktober en april. Echte M&S banden zijn
meestal niet alleen nét iets goedkoper dan zuivere winterbanden, ze
hebben ook slechtere rijeigenschappen op sneeuw, bij vochtigheid of bij
droog wegdek dan een zuivere winterband. Het gaat hier namelijk meestal
om banden met een ander profiel (grotere “blokken” rubber) dat minder
stabiel is dan dat van winterbanden.

Een vierwielaangedreven wagen (4×4) heeft geen winterbanden nodig.
ONJUIST:
een vierwielaangedreven wagen heeft meer tractie op vlak terrein en bij
bergop rijden. Er is echter zeker ook een grens aan de mogelijkheden
die vierwielaandrijving biedt en winterbanden zijn dan zeker geen luxe.
Op het einde van de dag zijn het immers nog altijd die vier loopvlakken
van de banden die je auto op de baan houden en als de banden het niet
meer aankunnen, zal je vierwielaandrijving je ook niet meer redden.

Terreinwagens,
die ook vaak met vierwielaandrijving zijn uitgerust, hebben vaak
standaard al modder- en sneeuwbanden (M+S) banden opliggen.

Winterbanden laat je best op aparte (stalen) velgen leggen.
JUIST:
de kostprijs van een gemiddelde set extra stalen velgen (± 260 euro),
verdien je na een tijdje terug omdat de prijs van de bandenwissels (2x
per jaar) gevoeliger lager ligt. Stalen velgen kunnen ook beter tegen
winterse omstandigheden.

Twee winterbanden volstaan.
ONJUIST:
winterbanden op de aangedreven wielen alleen zijn niet voldoende. Dan
heb je meer tractie voor- of achteraan, maar de wagen zal veel sneller
uitbreken door het onevenwicht tussen de assen. Dat is ronduit
gevaarlijk.

Winterbanden verschillen niet van zomerbanden.
ONJUIST: Een winterband verschilt vooral op drie gebieden van een zomerband (er zijn er meer, maar dat zijn de belangrijkste):

1. het profiel van een winterband is anders:
het profiel bestaat meestal uit grotere blokken die zijn ingesneden met
fijne inkepingen. Het doel ervan is een flexibel loopvlak te hebben dat
goed op het oppervlakte kan grijpen bij het versnellen, remmen of
draaien.

2. De interne structuur van een winterband is anders dan
die van een zomerband. Een zomerband is een band die relatief stijf is
opgebouwd (vooral in de zijwanden). Bij een winterband is dat nét wat
minder het geval omdat er net zoveel mogelijk vervorming (binnen de
mate van het veilige) wordt gezocht. Vervorming wil namelijk zeggen
flexibiliteit en verdeling van krachten wat één van de redenen is
waardoor een winterband langer ‘grip’ kan hebben bij winterse
omstandigheden.

3. De samenstelling van een winterband is anders.
Zonder diep in te gaan op de technische (scheikundige) eigenschappen is
de rubbersamenstelling die in de winter wordt gebruikt “zachter” dan
die in de zomer en dit, andermaal, om zo veel mogelijk ‘grip’ te
verkrijgen in winterse omstandigheden. De rubbersamenstelling voor in
de zomer is namelijk op zich al relatief hard, door de lagere
temperaturen in de winter wordt die nog harder. Harder rubber kan nu
eenmaal minder goed vervormen en het contactoppervlakte volgen.

In
het kort: een winterband wordt specifiek ontwikkeld om genoeg ‘grip’ te
kunnen hebben in winterse omstandigheden. Hiervoor worden een aantal
oplossingen gebruikt die in zomerse omstandigheden ook weer nadelen
hebben. Dezelfde oplossingen die een winterband voordelen bieden in de
winter, gaan ten koste van een langere remweg en minder stabiliteit in
de zomer. Een snelle lastwissel kan dan zorgen voor een situatie waarin
je winterbanden zo zacht zijn dat je overdreven hard naar links of
rechts doorbuigt en voor je het weet heb je een gevaarlijk
ondersturende of oversturende auto.

Niet
zelden hangen de rijkwaliteiten van een winterband ook samen met de
snelheidsindex van de band. Een band die geschikt moet zijn voor hogere
snelheden moet ook een héél pak stabieler zijn dan een band die maar
geschikt hoeft te zijn voor lagere snelheden. Om dit te verkrijgen is
de zijwand van de winterband die ook toegelaten is voor hogere
snelheden sterker en stijver. Dit heeft een aantal voordelen
(stabiliteit) maar ook een paar nadelen (weer nét wat minder grip op
echte sneeuw bij bochten). Om dit te compenseren is er dan weer op de
samenstelling en het profiel ingegrepen. Je hoort het … het is een
constant afwegen, zoeken, verbeteren, etc. Het is dan ook niet
toevallig dat goede winterbanden die hogere snelheden toelaten écht wel
duurder zijn (makkelijk 600€ tot 800€ per set) én meestal enkel te
vinden zijn bij de A-merken.

Wat is waar verplicht?

Frankrijk
De
meeste Nederlanders die op wintersport gaan verkiezen de auto als
vervoermiddel. In Frankrijk geldt een algemene wet die stelt dat de
uitrusting van je voertuig moet overeenstemmen met de
weersomstandigheden. Daarnaast kan het gebruik van sneeuwkettingen en
winterbanden op sommige wegen worden verplicht. Je winterbanden moeten
dan een minimumprofiel hebben van 4mm. Wanneer je in een ongeval
betrokken raakt, kan het niet gebruiken van winterbanden in overweging
worden genomen voor het bepalen van de aansprakelijkheid en
strafrechtelijk onderzoek.

Duitsland
In
Duitsland is het verplicht om tijdens winterse omstandigheden te rijden
op winterbanden. Vanaf mei 2006 moeten dan beschikken over een
winteruitrusting (o.a. voor winterse omstandigheden geschikte banden en
voldoende ruitensproeiervloeistof). Sinds 1 januari 2008 geldt deze
verplichting ook voor buitenlandse auto’s. De boete voor het rijden met
ongeschikte banden is € 20. Als je het verkeer hindert of in gevaar
brengt bedraagt de boete € 40 en 1 strafpunt. Naast een boete kan het
niet gebruiken van winterbanden leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij
ongevallen en strafrechtelijk onderzoek.

Zwitserland
Alhoewel
in Zwitserland geen verplichting geldt voor het gebruik van
winterbanden kan het bij een ongeval een belangrijke rol spelen bij het
vaststellen van de aansprakelijkheid en leiden tot strafrechtelijke
vervolging. Winterbanden worden m.a.w. wel aangeraden.

Oostenrijk
Op
diverse trajecten en tijdens bijvoorbeeld hevige sneeuwval kunnen
sneeuwkettingen en winterbanden verplicht gesteld worden. In dit geval
wordt dit duidelijk aangegeven en mag je zonder sneeuwkettingen en
winterbanden niet verder rijden. Sneeuwkettingen moeten (natuurlijk)
worden aangelegd op de aangedreven wielen. Winterbanden met een profiel
van meer dan 4mm zijn dan verplicht. Wanneer ze een profiel van minder
dan 4mm hebben, worden ze als zomerbanden beschouwd. Als je zonder
winterbanden rijdt en je raakt betrokken bij een ongeval kan dit
problemen opleveren met de verzekering en eventueel strafrechtelijk
onderzoek.

Italië
Op
bergwegen kan winteruitrusting (kettingen of winterbanden) verplicht
zijn en dit wordt dan met een verkeersbord aangegeven. Niet gebruik van
winterbanden bij winterse omstandigheden kan leiden tot
(mede)aansprakelijkheid bij ongevallen en kan ook strafrechtelijke
gevolgen hebben.

Zweden

Voor
toeristen geldt geen wettelijke verplichting om met winterbanden en
sneeuwkettingen rond te rijden. Winterbanden worden echter wel
aangeraden want als je in een ongeval betrokken geraakt kan een
strafrechtelijk onderzoek worden ingesteld én kan je gedeeltelijk of
volledig aansprakelijk worden gesteld door de verzekering.

Noorwegen

Gebruik
van winterbanden en sneeuwkettingen is in Noorwegen niet wettelijk
verplicht maar je auto moet wel over een aangepaste uitrusting
beschikken voor winterse omstandigheden. Als je in een aanrijding
betrokken geraakt, wordt de persoon die zonder winteruitrusting reed
verantwoordelijk gesteld voor het ongeval.

Finland

Het
gebruik van winterbanden met een minimum profieldiepte van 3mm
is wettelijk verplicht. Afhankelijk van het weer zijn ook
sneeuwkettingen verplicht.

Klik HIER voor de winterbanden test 2009-2010.

Klik HIER voor de actuele wet- en regelgeving (2009-2010) met betrekking tot winterbanden.

Lees hier alle FAQ’s

Lees ook:Winterbanden – veiliger, en vaak verplicht
Lees ook:Hoe zit het nou met die winterbanden?
Lees ook:ADAC Winterbanden Test 08/09: Bespaar niet op Kwaliteit!
Lees ook:Winterbanden: aargh…hoe zit het nou precies?
Lees ook:Nieuwe serie: goed voorbereid naar de wintersport. Deel 1: winterbanden.

4 reacties op “FAQ: Hoe zit het nou met die winterbanden?

  1. Trance

    Sinds 01-01-2008 is het verplicht in Oostenrijk om winterbanden te hebben. Dit geld ook voor buitenlandse auto’s.
    Info. Oostenrijks verkeersbureau.

      /   Beantwoorden  / 
  2. dick

    ik vind het een goed verhaal maar ik mis hoe ik mijn banden moet monteren. Ik zie dat er verschil is tussen links en rechts maar weet niet meer welke band aan welke kan moet. Misschien kan iemand uitleggen waar het verschil door komt?

      /   Beantwoorden  / 
  3. tejo

    Beste lezers,
    Wat is jullie ervaring met winterbanden in de maat 215/50 R 17 91 H

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.