Aantal Gewonde Wintersporters Verdubbeld t.o.v Vorig Jaar

Het aantal ongelukken met gewonden op de piste is in de afgelopen weken verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Volgens woordvoerder Joris Gieske van de Nederlandse Ski Vereniging is de onbekendheid bij veel wintersporters van de internationale pisteregels daarvan een belangrijke oorzaak.

:
:

Jaarlijks belanden er volgens Gieske honderden wintersporters door een ongeluk in het ziekenhuis die dat eenvoudig hadden kunnen voorkomen. De oorzaak is in deze gevallen dikwijls onbekendheid met de FIS-pisteregels. Die zijn er met name voor bedoeld om de vele honderden skiërs en snowboarders, die tegelijk een helling afsuizen, veilig in goede banen te leiden.

Hand-, pols- en beenbreuken
“In de afgelopen twee weken is het aantal mensen met hand-, pols- en beenbreuken meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Knie- en enkelklachten komen eveneens dubbel zo vaak voor. Alleen het aantal mensen met hoofdletsel is opvallend genoeg gelijk gebleven”, aldus Barry Rigter, namens hulpverleningscentrale SOS International.

Druk als stadscentrum
“In het hoogseizoen heeft een gemiddelde berg een hogere verkeersdrukte dan het centrum van een grote stad. Tel daarbij op dat er geen stoplichten, verkeersborden en afgebakende wegen zijn en dat de gemiddelde snelheid van skiërs en snowboarders gelijk is aan die van een bromfiets. Regels zijn dus de enige manier om orde te scheppen en ongelukken te voorkomen”, aldus Joris Gieske van de Nederlandse Ski Vereniging.

Pisteregels
Helaas blijken er maar weinig wintersporters bekend met de tien pisteregels die zijn opgesteld door de Fédération Internationale de Ski (FIS) en die op alle pistes door heel Europa maar ook elders in de wereld gelden. Zo weet zeker de helft van de wintersporters niet dat je op een berg altijd je legitimatie bij je moet hebben. “Dat is bijvoorbeeld handig wanneer er een ongeluk is geweest en je wilt gegevens uitwisselen voor de verzekering”, zegt Gieske.

FIS-pisteregels
De tien FIS-pisteregels voor op de piste luiden, kort samengevat:

1. Houd rekening met andere skiërs en snowboarders.
2. Beheers je snelheid.
3. Kies een veilig spoor.
4. Haal voorzichtig in.
5. Kijk uit bij oversteken en invoegen.
6. Sta niet stil op nauwe of onoverzichtelijke delen.
7. Klimmen en dalen (te voet of roetsjen) doe je langs de kant.
8. Houd je aan de waarschuwingstekens.
9. Je bent verplicht hulp te verlenen bij een ongeluk.
10. Legitimatie is verplicht

Internet: www.wintersport.nl

Lees ook:Wintersporters Nemen Grote Risiko´s
Lees ook:Filmpje Nederlandse Ski Vereniging: braaf
Lees ook:Wist-je-dat?
Lees ook:Vreselijk ongeval: Nederlandse skiër verongelukt in Valfréjus
Lees ook:Snelheidslimieten op de skipiste

Eén reactie op “Aantal Gewonde Wintersporters Verdubbeld t.o.v Vorig Jaar

  1. Search

    De verdubbeling aan ongelukken op de piste in 2009 zou te wijten zijn aan het niet kennen van de 10 internationale FIS-pisteregels.

    Allereerst geloof ik niet dat in 2008 wintersporters wel bekend waren met deze regels, dus de verdubbeling lijkt moeilijk te wijten aan het niet kennen van de regels.

    Wellicht zijn wintersporters wel bekend met de regels. Misschien niet dat ze de 10 regels kunnen opnoemen, maar je zou kunnen stellen dat de meeste regels overeenkomen met de regels die een kind leert wanneer die op straat speelt. De regels zijn zo vanzelfsprekend dat ze overbodig zijn. Hooguit dat je legitimatie meeneemt lijkt mij nuttige extra informatie.

    Formeel kennen de wintersporters de regels niet, net zoals de meeste mensen het Burgerlijk Wetboek niet uit hun hoofd kennen. Toch weten ze vaak wel wat maatschappelijk getolereerd gedrag is. En zo denk ik dat wintersporters ook weten wat wel en niet verstandig is op de skihelling.

    Misschien willen ze zich niet aan de regels houden, immers informatie alleen leidt niet tot gedragsverandering.

    Of, wat ik waarschijnlijker acht, ze kunnen zich niet aan die regels houden.In een auto kun je de verkeerregels kennen, maar als je niet weet hoe te remmen, kun je niet reageren op een stopbord.

    Daarom pleit ik ervoor dat de FIS niet kiest voor een paar regels om aan te houden, maar eens een skibewijs (rijbewijs voor wintersporters) gaan introduceren voordat mensen de helling op mogen. Dit is makkelijk te controleren omdat pistes vaak toch afgesloten zones zijn van skiliften. Dat voorkomt een hoop ongevallen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.