Meest voorkomende blessures

Ook al neemt het aantal blessures door wintersporten af, mede door beter materiaal, toch komt het nog vaak voor dat mensen tijdens de vakantie het een en ander oplopen aan blessures. De meest voorkomende ski- en snowboard blessures zijn, naast botbreuken, pijn aan de voorste kruisband, duim, enkel of schouder.

 

Hoe ontstaan blessures?

De meeste blessures zijn geconstateerd bij de beginners beginners onder ons. Meestal gebeurt dit in de eerste drie jaar dat mensen leren skiën of boarden. Je benen hebben het meest te verduren. Door verbetering van het materiaal zijn de blessures aan voet, enkel en onderbeen minder geworden, maar de klachten aan de knieën zijn helaas gelijk gebleven. Ook bestaat er een verschil tussen mannen en vrouwen. Vrouwen hebben hiernaast veel blessures aan schouder of hand, mannen aan schouder, romp en hoofd. Zou dit komen door de kamikaze acties van mannen, of zijn vrouwen over het algemeen gewoon voorzichtiger? Daarover valt natuurlijk te speculeren! Verreweg de meeste snowboard blessures ontstaan door een val of een botsing met een obstakel zoals het board, een andere skiër of boarder of een boom die zich per ongeluk op je pas bevond.

Welke blessure loop je hoe op?
Blessures aan de armen komen het meeste voor. Daarbij gaat het vooral om pols- en onderarmbreuken maar ook bovenarm- en elleboogbreuken komen vaak voor. Benbreuken komen misschien minder vaak voor, maar als het gebeurt zijn de breuken meestal flink. Hoofdletsel bij snowboarden blijkt de afgelopen jaren een echt probleem te worden. Draag daarom altijd een helm op de piste. Ik draag altijd een helm, niet omdat ik mezelf niet op de piste vertrouw, maar des temeer omdat ik soms de acties, snelheid en stommiteiten van anderen om me heen niet vertrouw! Een knieblessure heb je snel te pakken zowel op je board of op skis. Een verkeerde draaibeweging kan er al voor zorgen dat je je knie verdraaid, of, in het ergste geval, je kniebanden afscheurt, zo ondervond ik… (zie Mijn knieblessure: deel 1). Blessures aan je duimen en polsen kun je krijgen doordat je een val probeert op te vangen of je skistokken iets te fanatiek in de sneeuw steekt.

Warm-up!

Wil je ervoor zorgen dat de kans op een blessure kleiner wordt? Doe dan een goede warming-up. Daarnaast zijn goed materiaal, goede kleding en een helm echt aan te raden. Heb je toch een blessure opgelopen? Wacht dat zeker niet te lang op behandeling en ga gewoon direct naar een dokter. Je kans op herstel is dan natuurlijk veel groter zodat je in de meeste gevallen het jaar erop gewoon weer de piste op kan!

Lees ook:Blessures voorkomen? Dance the Warm-up!
Lees ook:Skileraressen kalender 2010!
Lees ook:Wengen & Altenmarkt: toch nog wedstrijden
Lees ook:TV dit weekend: niet zo heel veel wintersport
Lees ook:Volg het WK Skiën in Are op Eurosport

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.