Innovaties voor lawine airbag

Lawine airbag
Lawine airbags voor skiërs en snowboarders bestaan inmiddels al even, en blijken ook daadwerkelijk de overlevingskansen in een lawine te vergroten. Het Duitse Fraunhofer-instituut voor productietechniek en automatisering is druk bezig de airbag te verbeteren.

Hoe werkt een lawine airbag?
Naast lawinepieper, schep en sonde, kan ook een lawine airbag levensreddend zijn. Inmiddels zijn er genoeg gegevens verzameld over lawineongevallen mét en zonder airbag, dat je kan zeggen dat een airbag de overlevingskansen in een lawine vergroot.
De lawine airbag is een airbag, die een off-piste skiër of snowboarder bij zich draagt in een rugzak. Op het moment dat het slachtoffer in een lawine terechtkomt, moet deze aan een ring trekken om de airbag te activeren. Die wordt dan supersnel opgeblazen, net als bij een airbag in de auto.

Dit vergroot je overlevingskansen in een lawine om verschillende redenen:
Lawine airbag1. Drijfvermogen. Doordat je – met airbag – groter, en relatief licht bent, heb je meer kans om op de lawine te blijven ‘drijven’ in plaats van erin weg te zakken.
2. Luchtbel. Mocht je toch diep in een pak sneeuw terechtkomen, dan heb je door je grotere volume meer kans op ademruimte.
3. Bescherming. Doordat de airbag rond je hoofd wordt opgeblazen, wordt het beschermd tegen botsingen met rotsen en andere obstakels die je tegen kunt komen in een lawine.

Innovatie
Het Fraunhofer-instituut voor productietechniek en automatisering, dat zich ook bezighoudt met onderzoek naar airbags voor auto’s, heeft bijgedragen aan een innovatie op het gebied van de airbag.
Hét probleem van de lawine airbag is dat het slachtoffer hem zelf moet activeren. Mocht hij of zij echter niet in staat zijn om de airbag te activeren vanwege plotselinge paniek, of doordat het slachtoffer niet ziet dat hij een lawine getriggerd heeft, dan heeft hij niks aan die airbag.

Het Fraunhofer instituut heeft een electronische, pyrotechnische activering van de airbag ontwikkeld. Dankzij deze ‘ontsteking’ kan niet alleen het slachtoffer zijn airbag activeren, maar ook zijn tochtgenoten bij het off-piste avontuur. Een radiosignaal dat een bereik heeft van 350 – 500 meter, zorgt ervoor dat dragers van deze airbag bij elkaar kunnen activeren.

Door allemaal tegelijk op een bepaald knopje op de airbag te drukken, zorg je ervoor dat deze airbags tot één groep gaan behoren. Vervolgens kies je of iedereen bij iedereen de airbag kan activeren, of alleen de groepsleider bij de rest van de groepsgenoten.

De innovatie is ingebouwd in de airbag van ABS die sinds december 2009 te koop is.

Filmpje van ABS over de lawine airbag:

Links: persbericht van het Fraunhofer instituut, site van ABS, site van Snowpulse, een andere fabrikant van lawine airbags.

Lees ook:Lawine in Val D’Isere eist leven
Lees ook:FAQ: Een lawine overleven. Vergroot je kansen!
Lees ook:3 Lawine Slachtoffers in Frankrijk!
Lees ook:Lawineslachtoffer ligt 8 uur naast overleden vriendin
Lees ook:Eerste Lawine Slachtoffer een Feit

Eén reactie op “Innovaties voor lawine airbag

  1. skihelm

    bedankt voor het delen van deze informatie.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.