Daisybell: nieuw systeem om lawines los te knallen

In Frankrijk is een nieuw systeem in opmars om lawines los te maken. In tegenstelling tot veel andere systemen komen er geen installaties op de berg aan te pas, en is het relatief veilig omdat er geen explosieven bij nodig zijn.

Als je in een skigebied zit, en het heeft ‘s nachts gesneeuwd, dan hoor je ‘s ochtends vaak van die doffe knallen. Met die knallen probeert men lawines, op plaatsen waar ze veel voorkomen, los te maken. Dan maken ze later op de dag – wanneer de pistes druk bevolkt zijn met skiërs – geen slachtoffers.

Traditionele methodes
Drie methodes worden het meest gebruikt om lawines los te maken. Vaste systemen zijn gazex en catex. Gazex is herkenbaar aan de dikke naar beneden gebogen buizen die vastzitten aan de berg. Men laat de buis vollopen met brandbaar gas (een mix van zuurstof en propaan), ontsteekt het, en die ontploffing die volgt trilt de sneeuw onder de buis los.

Catex is eigenlijk gewoon een waslijn waaraan men dynamietstaven hangt, ze omhoog trekt, en tot ontploffing brengt. In verschillende skigebieden zie je de lijnen door het landschap lopen.

De derde veelgebruikte methode is good-old dynamiet. Men laat de dynamiet uit een helicopter vallen, of ontsteekt het gewoon vanaf de grond, en de ontploffing maakt de lawine los. In Tignes was ik zelf een keer getuige van zo’n actie, zie de foto hieronder. Boven de ontploffing zie je de pisteurs die de dynamiet tot ontploffing hebben gebracht.

Daisybell
Het bedrijf TAS heeft nu een nieuwe methode ontwikkeld, de Daisybell. Dit is een koker die men onder een helicopter hangt, waarin men waterstof en zuurstof laat lopen, en dan tot ontploffing brengt. Het heeft een aantal voordelen boven andere systemen: in tegenstelling tot gazex en catex is het mobiel, en heeft het geen impact op het landschap door die buizen of ‘waslijnen’. Hét grote voordeel van de daiybell ten opzichte van dynamiet is dat hier geen zwaar beveiligd (en dus kostbaar) transport en opslag van de springstof nodig is. Nadeel is dat je een helicopter nodig hebt om het systeem te gebruiken, iets wat niet ieder gebied heeft.

Het systeem is rendabel vanaf 250 explosies per jaar. Voor kleine gebieden zal het dus niet rendabel zijn, maar die kunnen het systeem ook gezamenlijk aanschaffen, zoals een aantal kleinere skistations in de buurt van de Mont-Blanc hebben gedaan.

Filmpje van de Daisybell in actie in Chamonix:

Lees ook:FAQ: Een lawine overleven. Vergroot je kansen!
Lees ook:SnowTube: Lawines, gevaarlijk maar ook mooi
Lees ook:Lawinedrama Kamtsjatka eist zeven levens
Lees ook:Pas op: flits-navigatie in Zwitserland verboden!!
Lees ook:Lawines: hoe ontstaan ze en tips om ze te vermijden

3 reacties op “Daisybell: nieuw systeem om lawines los te knallen

  1. HosseklosHenkie

    Ha Jon,

    naar mijn idee heeft het wel impact op de natuur, als ik een hertje of een Gems was dan zou ik bij het horen van een heli me uit de voetjes maken en zodoende mijn kroost alleen laten (of zoiets) tevens braakt een heli uitlaatgassen uit, heeft dus wel impact maar ws anders of minder dan dat fijne apparaat van Daisybell. daarnaast vraag ik me af of je zomaar waterstofgas mag opslaan en vervoeren, is immers een zeer licht ontvlambaar en explosief gas. denk maar aan de ‘Hindenburg’ zie http://www.youtube.com/watch?v=YDU2MWJwJDc

    overigens is vloeibare zuurstof ook een gevaarlijk goedje, alles fikt als een melijer als je er pure O2 bij doet, mag ook niet zomaar in je alpenschuurtje opgeslagen worden. waarschijnlijk zegt het gladde verkooppraatje van Daisybell daar niks over en neem jij het klakkeloos over ;-)

      /   Beantwoorden  / 
    1. Jon Ragetli

      Oh oh HossseklosHenkie heeft aandelen in de dynamiet industrie :-)
      - Ik zeg nergens dat het geen impact heeft op de natuur, want dat heeft ieder systeem om lawines los te maken. Maar ik zeg dat het op het landschap geen impact heeft: geen buizen of van die waslijnen.
      - Ja waterstof en zuivere zuurstof zijn gevaarlijk, maar vervoer en opslag is een stuk makkelijker. Dit omdat het gewoon opgeslagen mag worden in daarvoor goedgekeurde tanks. Ook kan het ‘gewoon’ met tankwagens worden vervoerd over de weg.
      Dus: nee ik neem de verkooppraatjes niet klakkeloos over.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.