La Plagne en Les Arcs: concurrenten nu ‘paradijselijk’ verbonden

Zo'n 40 jaren waren de twee winterspoortoorden aan het Tarantaisedal elkaars grootste concurrenten. Allebei met een eigen imago en karakter: Les Arcs stond altijd bekend als een erg sportief en innovatief gebied; La Plagne als een echt familieskigebied. Sinds 2003 gaan deze twee gebieden als 'Paradiski' door het leven en kan dit gebied zich meten met de andere Franse ski-reuzen als 3 Vallées, Espace Killy en Portes du Soleil.

In dit artikel een kijkje achter de schermen bij het gebied Paradiski en hetgeen de twee oorden bij elkaar bracht: de Vanoise Express. Op de foto: de controlekamer van de Vanoise Express, met links operator (en rondleider) Gael.

Ik ben zelf ooit tien jaar geleden in La Plagne geweest en was destijds niet bijster onder de indruk. De liften waren toen nog onhandig opgesteld met lange wachtrijen als gevolg; de bouw van nieuwe complexen (oa Aime 2000) leek zonder enig plan te gebeuren en het was bepaald geen gebied waar je de echte cracks zag stoeien.

Hoe anders is het nu. Aandacht voor de wensen van de diverse groepen wintersporters drijft de vernieuwingen in dit gebied. Waar de gebieden afzonderlijk voor de echte ‘kilometervreters' te klein waren geworden, heeft de komst van de Vanoise Express niet alleen een enorm gebied met …km piste gecreëerd – ook is een nieuwe impuls gegeven aan de marketing en verdere ontwikkeling van het gebied. Met als belangrijkste aanknopingspunt de naam: Paradiski. Verdere plannen voor de toekomst bestaan uit het vernieuwen van alle liften (die zelfs voor lange Nederlanders nu al erg goed te doen zijn), het verbeteren van de bewegwijzering (die vooral aan de kant van Les Arcs al erg goed is) en de verdere ontwikkeling van mooie chalets in plaats van betonnen ‘pukkels op de piste'.

 

Dit allemaal dankzij het ‘wereldwonder' de Vanoise Express. Voor velen ‘slechts' een cabinelift, maar ik wil jullie even meenemen op een kijkje dat ik achter de schermen mocht nemen. En ik kan je vertellen: het is toch wel een heel indrukwekkend bouwwerk!

De twee gondels kunnen volledig los van elkaar opereren – zodat ook bij een eventuele ‘panne' van éen van de gondels de wintersporters nog gewoon terug naar hun eigen berg kunnen. Dit is vrij uniek – bij de meeste telecabines fungeert de ene gondel als tegengewicht of balans voor de andere. 

 

De Vanoise Express overbrugt bijna 2 kilometer, de maximale hoogte is 380m. De foto links laat het 'diepste' punt zien. Zie je ook het zwarte stipje links, beetje onderin? Dat is de schaduw van de gondel…

 

 

 

Meest in het oog springend zijn de twee betonnen zuilen aan weerszijden van het dal.

 

 

 

 

 

Beide gondels hangen aan enorme draagkabels, met een gewicht van 30 kg per strekkende meter. Elke draagkabel is opgebouwd uit 192 mini-kabeltjes, zie de foto hiernaast.

Het ophangen hiervan is overigens niet eenvoudig.

 

 

 

Na het bouwen van de betonnen kolommen heeft een helikopter eerst een dunne kabel naar de overkant getrokken. Langs deze eerste dunne kabel kon vervolgens een wat zwaardere kabel getrokken worden. Toen deze eenmaal hing, kon de eerste kabel worden weggehaald en een nog zwaardere kabel worden getrokken. Dit ging zo door tot de uiteindelijke draagkabels waren getrokken.

 

Het in elkaar zetten van de uit twee delen bestaande gondels: zowel boven als onder kunnen passagiers plaatsnemen.

 

 

 

 

Er zijn enorm veel veiligheidsmaatregelen genomen om ervoor te zorgen dat liftvervoer verreweg de meest veilige vorm van ‘openbaar vervoer' blijft. Vóor vertrek en op elk moment gedurende de rit, berekenen computersystemen of alles nog steeds in orde is. De menselijke factor is niet uitgesloten (er zit op elke gondel een ‘machinist' die oa de deuren bedient en er zitten twee man in de regeltoren) – maar de controles gebeuren dus automatisch.

 

Eén van de motoren (alles is natuurlijk dubbel uitgevoerd) voor de aandrijvign van de gondels.

 

 

 

 

 

Foto van de plek waar de draagkabels aan het ankerblok (een groot blok beton in de grond) zijn vastgemaakt

 

 

 

En voor zo'n beetje elk scenario zijn al maatregelen getroffen, die bovendien 's zomers nog eens allemaal op maximale capaciteit worden gechecked. Dan worden de gondels volgeladen met waterzakken (om het gewicht van de passagiers te simuleren) en worden alle systemen onderworpen aan stress-testen, om te zien of alles nog steeds werkt en reageert – ook in extreme situaties. Bij het testen vóor ingebruikname is er eens een gondel met 8 m/s tegen het platform aan geramd – de systemen waren toen nog niet perfect afgesteld. Sinds ingebruikname zijn er geen noemenswaardige problemen meer opgetreden.

 

 

Vertrek van éen van de gondels, gezien vanuit de controlekamer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kortom: een gaaf bouwwerk, dat veel veranderingen teweeg heeft gebracht voor de betrokkenen (inwoners én toeristen) in La Plagne en Les Arcs. En de ontwikkelingen zullen nog wel even doorgaan!

 

Lees ook:Vanoise Express deze hele winter buiten bedrijf!!
Lees ook:Poma vs Doppelmayr – strijd om de meest prestigieuze lift
Lees ook:Reisverslagen Paradiski (Les Arcs/ La Plagne/ Peisey-Vallandry)
Lees ook:Vanoise Express in Paradiski pas volgend seizoen weer open
Lees ook:Gondels door de stad

Eén reactie op “La Plagne en Les Arcs: concurrenten nu ‘paradijselijk’ verbonden

  1. Paul

    Hi Claire,

    interessante achtergrond en pix bij deze bijzondere lift! Ook leuk trouwens om rijdend vanuit het dal (N90) de cabines (stipjes) op grote hoogte boven het dal bij Peisey te zien hangen!

    Op een van de overtochtjes beviel het de ‘machinist’ zo goed dat ie de halogeenspotjes maar even als discolights gebruikte bij een uptempo plaatje op de radio ;-)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.