16% Wintersporters voelt zich minder gezond na vakantie

Grappige (voorlopige) uitkomsten van een onderzoek van de Radboud Universiteit naar het effect van wintersport vakantie op werkende mensen.

Wintersport  niet ontspannend?
Een groep van arbeids- en organisatiepsychologen van de Radboud Universiteit Nijmegen doet onderzoek naar de effecten van vakantie op de gezondheid en wellbeing van werkende Nederlanders. Hierbij proberen ze de volgende vragen te beantwoorden:

-Herstellen werkenden tijdens hun vakantie of blijven zij voortdurend bezig met hun werk?
-Welke ervaringen en activiteiten tijdens een vakantie bevorderen of belemmeren herstel?Is er een optimale vakantieduur?
-Welke persoons- en werkkenmerken hebben invloed op de mate van herstel tijdens vakantie?
-Hoe lang blijven eventuele positieve effecten na afloop van een vakantie bestaan?
-Hoe kunnen positieve vakantie-effecten zo lang mogelijk worden bewaard?

    De eerste resultaten: wintersport positief effect
    Wintersport heeft gemiddeld een positief effect op gezondheid en welbevinden van werkenden. Mensen voelen zich tijdens de wintersportvakantie gezonder, energieker en minder gespannen. Verder rapporteren de wintersporters ook een grotere tevredenheid en een betere stemming tijdens de vakantie dan tijdens werkperioden daarvoor. Wel is dit positieve effect in de eerste week na terugkeer weer alweer verdwenen en voelen mensen zich weer zoals vóór de vakantie.

    Bij welke groep hoor jij?
    Grofweg kunnen de wintersporters in de volgende groepen worden opgesplitst (bij welke hoor jij denk je?)

    1) 60% ervaart een sterk positief vakantie-effect (pas 4 weken na terugkeer en werkhervatting komen zij terug op hun beginniveau)
    2) 23% ervaart geen effect
    3) 16% ervaart een negatief effect

    16% wintersporters voelt zich minder gezond na vakantie
    Eén verklaring hiervoor zijn negatieve ervaringen tijdens vakantie. Maar liefst 44% van de wintersporters uit het onderzoek maakt minimaal één keer tijdens vakantie iets (heel) vervelends mee.

    Top 5 van vervelende wintersport vakantie gebeurtenissen
    1) een ongeluk in de familie, vrienden- of kenniskring meemaken,
    2) reisstress,
    3) ziekte,
    4) zelf een ongeluk ondergaan en
    5) slecht weer.

    Maar ook kinderen die overstuur zijn, slecht nieuws van het thuisfront of een ruzie met reisgenoten kunnen de vakantiesfeer behoorlijk verpesten.

    Ben je geinteresseerd in dit onderzoek, of wil je meedoen, kijk dan verder op www.vakantiestudie.nl.

    Lees ook:Op de ski’s voor de wetenschap: Knappen wij op van een skivakantie?
    Lees ook:Gezocht: Wintersportkampeerders
    Lees ook:1 miljoen Nederlanders op Wintersport
    Lees ook:10% van de Nederlandse Wintersporters Zingt in de Lift!
    Lees ook:Apresski.biz vernieuwd

    6 reacties op “16% Wintersporters voelt zich minder gezond na vakantie

    1. Romero

      Wat een rare titel van dit stuk. Het gaat hier maar om 16% en dus totaal omgedraaid. 84% voelt zich dus wel gezond, dát is pas significant. Dat zou je titel moeten zijn, nu lijkt het echt alsof je op zoek bent naar scoops die er niet zijn. Leer dus een beetje beter je titels schrijven.

        /   Beantwoorden  / 
    2. Jesper Engels

      Blijkbaar heb je alleen de titel goed gelezen Romero! Zo staat er namelijk duidelijk in dit blogje dat 23% geen effect ervaart. Hierdoor ervaart maar 60%, ipv de door jou genoemde 84%, een positief effect. Een beetje beter leren lezen dus!

      Dan vraag ik je, wat staat er in de krant bij een verkeersongeval? “verkeersongeval, 3 mensen overleven” of “3 mensen komen om in verkeersongeval”? Juist, in 99% van de gevallen het laatste.

      De titel: “60% wintersport voelt zich beter na wintersport” is dus geen nieuws. Het is nogal logisch dat de meerderheid met een positief gevoel uit de wintersport komt. Waarom zouden we anders nog gaan? Dat 16% echter een negatief effect aan de wintersport overhoudt, dat is een wonderbaarlijk hoog percentage en daarom nieuwswaardig.

        /   Beantwoorden  / 
    3. Madelief

      Ben het totaal niet met je eeens Jesper. Waarom wil je een soort Telegraaf kloon zijn? Alleen voor de bezoekersaantallen? Geil je daarop of zo?

        /   Beantwoorden  / 
    4. Jesper Engels

      Beste Madelief, ik vind het prima dat je het er niet mee eens bent. Zou je je mening echter wel iets sterker kunnen beargumenteren dan je hierboven gedaan hebt?
      Verder proberen wij geen Telegraaf te zijn. Het enige waar ik op “geil”, en de 100.000 maandelijkse wintersporters die dit blog bezoeken met mij, zijn opmerkelijke en nieuwswaardige zaken in de wintersport wereld.
      Dat 16% van de wintersporters ongelukkiger terugkomt van de vakantie behoort 100% tot die opmerkelijke zaken. Daarom heb ik dit geschreven.

        /   Beantwoorden  / 
    5. Madelief

      Waar het mij om gaat, Jesper, is dat je niet aan waarheidsvoorziening doet. Die 16% is namelijk totaal niet significant te noemen en bevat dus geen enkele waarde. Het is dus NIET hetzelfde als een glas halfvol of halfleeg te noemen; dat is immers een kwestie van hoe je er naar kijkt. Blijkbaar heb je weinig kaas gegeten van marktonderzoek, anders zou je weten dat deze kop geen houdt snijdt.

        /   Beantwoorden  / 
    6. Jesper Engels

      Wel leuk om eindelijk eens een discussie te hebben! Helaas valt hier geen eer te behalen want het gaat nergens over. Dit is een blog en geen krant. 1 van de grote verschillen is dat je als schrijver op een blog openlijk je mening mag uiten. Dus nogmaals, 60% gelukkige wintersporters vind ik voor de hand liggend en daarom geen nieuws, 16% ongelukkigen vind ik erg frappant en daarom nieuwswaardig. Dit is geen ontkenning van de “waarheidsvoorziening” (wat dat ook mag zijn want dit is geen Nederlands woord), maar gewoon 1 van de resultaten uit een onderzoek waarover ik bericht.
      Dan, Madelief, wanneer 16% bij jou “totaal niet significant” is, denk ik dat marktonderzoek ook niet echt jouw pakkie aan is. Ook marketeers kijken bij marktonderzoek naar opmerkelijke uitkomsten, proberen die te verklaren en hierop te reageren. Bijvoorbeeld: 16% ontevreden klanten zullen bij geen enkel bedrijf genegeerd worden. Hoe dan ook, genoeg hierover. Tenzij anderen nog iets zinnigs in te brengen hebben laat ik het hierbij.

        /   Beantwoorden  / 

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Naam

    Website

    Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.