Voorbereiding wintersport deel 4: je auto en je rijstijl fit voor in de bergen

Zo langzamerhand raken we lekker op dreef in de serie 'goed voorbereid op reis'.  Zie hier de eerdere artikelen.

Aangezien nog altijd het grootste gedeelte van de mensen met de auto naar de bergen gaat, hierbij wat tips. Het is tenslotte voor ons vlaklanders wel even andere koek als we ineens op steile bergweggetjes met haarspeldbochten moeten manoeuvreren – en er ook nog eens een lekker laagje sneeuwblub ligt. Zorg ervoor dat je auto goed voorbereid is, en je je rijstijl aanpast – het is echt anders dan in Nederland!

 

Om maar met de rijstijl te beginnen. Waar in Nederland 'het nieuwe rijden'  (snel doorschakelen naar hogere versnelling) zeer aan te bevelen is, kun je daar in de bergen maar het best meteen afstand van nemen: hoge(re) toeren is het credo!

Waarom: ten eerste vanwege het koelsysteem. Met lage toeren moet je auto een enorm vermogen leveren, maar het koelsysteem (dat met de motor meedraait) draait dus ook langzaam. Het schijnt dat de garage bij de Gotthard-tunnel heel veel mensen met koelsysteem-problemen moet helpen!

Ook het afdalen is een vak apart. De neiging bestaat teveel te remmen, maar je kunt beter de auto op de motor laten afremmen. Tip van een ervaren vrachtwagenchauffeur: “Als u in een afdaling 60 wilt rijden rem dan af tot 40. Zoek daar een versnelling bij en laat de boel rollen. De wagen zal steeds sneller gaan, maar dat duurt even. Zo houdt u de snelheid goed vast. Als u boven de 60 komt begint u opnieuw. Remmen tot 40, versnelling kiezen en rollen maar!”

Afremmen op de motor is ook belangrijk om slippen te voorkomen. Remmen moet op sneeuw altijd heel behoedzaam gebeuren – je kunt dit voorkomen door vooral op de motor te remmen (de auto blijft dan doorrollen en grip houden), en rustig bij te remmen. Neem voor een bocht dus ook tijdig snelheid terug; maar houd in de bocht de snelheid zoveel mogelijk constant. Als je toch in een slip raakt: voet van gaspedaal, niet meer remmen, laten rollen en rustig bijsturen.

Voor wat betreft de uitrusting van de auto, hebben we het hier al gehad over winterbanden.  Verder zijn (ondanks winterbanden) sneeuwkettingen nog altijd een must – als het heeft gesneeuwd mag je zonder vaak niet eens verder rijden. Zorg dat je de juiste maat hebt (er zijn heel veel verschillende typen) en probeer ze in Nederland alvast even om te doen. Straks sta je in een sneeuwstorm met bevroren, vieze handen in het donker te klungelen…

Denk ook aan voldoende ruitenwisservloeistof (met antivries), olie, koelvloeistof etc, en zorg dat je banden goed op druk zijn. Met een volbeladen auto heb je vaak een andere druk nodig dan leeg – check even de boekjes!

Wat ook wel zo prettig is voor je medeweggebruikers is de afstelling van je lampen. Als je auto zwaar beladen is, helt 'ie vaak een beetje naar achteren, en je koplampen schijnen dan wat meer omhoog. Ik ben al vaak bijna geblindeerd via mijn achteruitkijkspiegel – heel irritant! In de meeste auto's kun je dit tegenwoordig afstellen. Alvast dank!

We hebben het de afgelopen dagen met de heftige sneeuwval in Frankrijk weer in de kranten kunnen lezen – en vorig jaar zelfs in Nederland: mensen die in de auto moeten overnachten en door het Rode Kruis of het leger warm gehouden moeten worden. Zorg dat je altijd dekens, voldoende water en voedsel aan boord hebt. Het kan zomaar gebeuren! De weersvoorspellingen een beetje in de gaten houden kan ook geen kwaad… En als de buitenlandse weerdiensten waarschuwen om niet de weg op te gaan doen ze dat echt niet om jou te pesten!

Oh ja, ook handig: krabbers, antivries en bijvoorbeeld kranten (om te voorkomen dat je ruiten bevriezen). Bij verwachte vorst kun je je ruitenwissers omhoog doen, dan vriezen ze niet vast en gaan ze wat langer mee…

Voor meer tips (oa over het rijden met een caravan): zie hier nuttige adviezen van de site van de ANWB, en hier op de site van michelin. Op inpaklijst staan al deze tips keurig in een 'niet vergeten' lijstje…

Lees ook:FAQ: rijden in de bergen. Hoe doe je dat?
Lees ook:Wintersport Auto Tips
Lees ook:FAQ: rijtips voor onderweg
Lees ook:FAQ: heb je nog wat handige wintertips voor mijn auto?
Lees ook:Bijna op wintersport? Hier nog wat handige tips op een rijtje

2 reacties op “Voorbereiding wintersport deel 4: je auto en je rijstijl fit voor in de bergen

  1. v.d.Pol

    een tip voor de juiste versnelling in de bergen. In de versnelling waar je mee omhoog gaat, ga je ook naar beneden, of zelfs een lager.

    Vriendelijke groet

    v.d.Pol

      /   Beantwoorden  / 
  2. Kempes van Ruiswijk

    Als de garage bij de Gotthard-tunnel heel veel mensen met koelsysteem-problemen moet helpen, is er iets mis met de vakantievoorbereiding van veel mensen. Zolang men de versnelling zo kiest dat bij volgas het toerental tijdens het stijgen net niet afzakt, is dat nog steeds het Nieuwe Rijden. Een moderne auto kan daar tegen. Hoe zwaarder de auto, deste hoger zal bij deze rijstijl het toerental zijn.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.