Het is toch weer gelukt: drie trends bij ontwikkeling skimateriaal

Elk jaar worden de beste (of best verkopende) ski's uit de collectie wel weer voorzien van een nieuw laagje of streepje. Zodat je verdorie toch op de piste kunt zien dat jouw materiaal alweer een jaartje ouder is. Net zoals met auto's….

Sinds de carve-ski zijn er eigenlijk geen echte revoluties geweest in ski-land, maar toch zijn er een paar belangrijke nieuwe trends te ontwaren. Hieronder meer!

Conglomeraten
Wat meteen opvalt is dat steeds meer, op zichzelf al grote, bedrijven samensmelten tot giga-concerns. Het nieuwste voorbeeld is het samengaan van Atomic en Salomon. Maar we hadden al Rossignol-Dynastar-Lange-Look die nu zijn opgekocht door Quicksilver, en K2 dat Völkl-Marker heeft opgekocht. Head en Tyrolia zijn al jaren samen en over de meeste ‘loslopende’ fabrikanten gaan geruchten dat ze zullen worden overgenomen.
Maar daartegenover staat een tegenbeweging: als paddenstoelen springen piepkleine ski- en bindingfabriekjes uit de grond, Line, 4FRNT, Movement, Bohème en Zag om er maar een paar te noemen. De meeste van deze bedrijven hebben met elkaar gemeen dat ze voor en door skiërs worden gedreven. Vaak beperken ze zich ook tot een deel van de sport; meestal freestyle en/of soms freeride. Zo’n beweging hebben we indertijd ook bij de snowboards gezien, maar uiteindelijk hebben daar de grote fabrieken alle kleintjes opgepeuzeld.

Vrouwen
Dames staan volop in de belangstelling de laatste jaren. En niet alleen in de kroeg! Eindelijk, eindelijk is er goed materiaal beschikbaar dat speciaal voor de fysieke mogelijkheden van vrouwen is ontworpen. De fabrikanten maken zich er niet langer vanaf met een zacht kleurtje en een binding die wat verder naar voren wordt gezet. Je ziet de resultaten van deze ontwikkeling nu ook doordringen tot de wat  exclusievere segmenten van de sport. Er komen dan ook steeds meer speciale freestyle-, freeride- en racemodellen ski’s en schoenen voor vrouwen op de markt. Geen goed uitziende spullen uit het goedkope of middensegment, maar topmateriaal in kwaliteit en prijs. Sportieve vrouwen zijn vet! (Of in dit verband misschien beter ‘hot’ te noemen…)

Breedte
De allesovervleugelende ontwikkeling van de laatste jaren is echter het steeds breder worden van de ski’s. De ‘gewone’ ski’s zijn al een enorm stuk breder geworden, grofweg een kleine centimeter, maar ook de grens van wat je als breedste ski kunt maken blijft maar opschuiven. Er zijn al meerdere modellen die 13 centimeter breed zijn onder de binding! Dat heeft verdacht veel weg van een Skwal. Natuurlijk is dat voor gebieden waar de verse sneeuw niet op kan, zoals Alaska, maar het zou me niet verbazen als iedereen over een paar jaar ski’s onder zijn voeten heeft die net zo breed zijn als de ski’s uit de eerste bigmountaintest van Ski Magazine van een paar jaar geleden. Een goede reden om de ontwikkelingen nog een tijdje op de voet te volgen. Om op tijd de revolutionaire kamer tussen de verfjes en behangetjes uit te vissen!

Bron: Nederlandse Ski Vereniging

Lees ook:Geld over? Koop grond in het “Whistler van de toekomst”!
Lees ook:Het leuke van alpineskiën – zóóó jaren 80
Lees ook:Wengen & Altenmarkt: toch nog wedstrijden
Lees ook:Meest voorkomende blessures
Lees ook:Bergbeklimmen voor kids in Tirol

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.